5 bevált tipp, mielőtt megnyitod álmaid gasztro vállalkozását

A gasztro vállalkozásoknak van egyfajta romantikája. A multiban robotoló, keményen dolgozó kisember, aki hétvégente nagymama receptje alapján rétest nyújt. Eleinte csak barátoknak készíti, végül az ő unszolásukra üzlethelyiséget vesz, ismerős grafikussal flyer is készül, kiírja Facebookra, hogy várunk mindenkit szeretettel - de csak nem jönnek a vendégek, hónapról hónapra nehezebb. A rétes pedig bitang jó.

jay-wennington-2065-unsplash.jpg

Másik forgatókönyv: étterem a Dunakanyarban, pazar kilátással, már a tulaj dédapja is itt dolgozott. Az üzlet 10 éve virágzott, az elmúlt néhány évben azonban alig téved be valaki. Az étel finom, az ajtóra ragasztott TripAdvisor tanusítvány egyre fakóbb, mióta a tömegek átszoktak a két utcával odébb lévő bisztróba. Mindkettő valós példa, még csak nem is messziről, hanem, a magyar gasztro forradalom kellős közepéből.

Nem állítom, hogy ha gasztro-marketingről van szó, nálam a Bölcsek köve, viszont az elmúlt évek során számos márkával dolgoztam együtt. Láttam szendvicsezőt, magyarost, vegánt, ázsiai láncot, kézműves burger láncot, kávézó láncot, cukrászdát, kolbászozót, cateringet, picit, nagyot, kereket, szögleteset, sikerest és éppen krízisben lévőt - mert valljuk be, legtöbbször akkor jövök képbe, ha már ég a ház. Ezt megelőzendő: összeszedtem öt jó tanácsot, ami sok fejfájástól óvhat meg, ha úgy döntesz gasztro vállalkozást indítasz!

 

Tesztelj kicsiben!

Mielőtt elcsapnád az egész családi örökséget a XIII. kerületi kis “csoda helyért” próbáld ki kicsiben, milyen a vállalkozói lét! A kezdeti időszakban minden feedback jól jön, így a lakásétterem, pop up store, kézműves vásár lesznek a legjobb barátaid. Itt gyakorlatilag tét nélkül tesztelheted, mi működik, és mi nem. Jegyzetelj le minden visszajelzést, finomítsd a receptúrákat, és ha teljesen biztos vagy a dologban, akkor vágj bele. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy csoda helyek mindig lesznek szabadon.


Ki a célközönséged?

Miközben lefested a falat vagy megsütöd az első két töltött lángost tűnődj el azon, hogy kinek és mit szeretnél mondani, milyen vásárlókra számítasz, és ők milyen akcióra, csomagra, termék társításra ugranának be hozzád? Ha volt tesztüzem könnyebb dolgod van, valószínűleg találkoztál már a célközönségeddel, így csak annyi a teendőd, hogy papírra vesd a tapasztalatodat és csinálj egy ideális vásárló personát. Általánosítani nem mindig szerencsés, de itt kifejezetten jól jön.
 

Nézz körül a piacon, majd felejtsd el, amit láttál!

Ha megvan az Ideális vásárlód, irány az Instagram! Kövess be néhányat, nézd meg hova járnak, mit esznek, mit isznak (úgyis lesz erről fotó). Térképezd fel, hogyan szólítja meg őket más vendéglátó egység. Ha látod, hogy a bisztró ételekre buknak, ne próbáld meg öt oldalnyi frissensült kínálattal meghódítani őket, nem fog menni.

Most jön a nehéz része: ha begyűjtötted az információt, emészd meg, majd felejtsd el, amit láttál. Próbálj meg kilépni a táblafal- avokádó toast - rizstej hármasból! Igaz, hogy ezzel a koncepcióval jelenleg vakon beindíthatsz egy gasztro vállalkozást, de a bukás is fájdalmas lesz, amikor az egy kaptafára nyitott helyeknek leáldozik. Nézd meg mi esik a piaci igény és a gasztro bizniszed közös metszetébe, és arra építs!

 

Hagyd meg a Comic sans-t másoknak! 

Oh, a vesszőparipám, és nem csak azért mert a Comic sans a világ legtúlhasználtabb betűtípusa. Legyünk igényesek! Ha nagyon szűk büdzséd van, legalább az elején szerezz egy jó grafikust, egy jó fotóst és egy gasztro tanácsadót az első hónapokra. Már egészen apró dolgokkal el lehet kerülni a Roxi büfé - effektust.

  • Használj egy betűtípust!
  • Használj nagyjából egy színpalettát.
  • Ha leszakad, leesik, betörik valami próbáld meg nem hónapokra szigszalaggal megoldani.

Ugyanez igaz a nyomdai anyagokra: nem nagy befektetést, de igényességben sokat nyom a latba, ha nem az össze celluxozott, fénymásoló papíros feliratokat ragasztod mindenhova.

 

 A marketing folyamatos befektetés

Most egy picit hazudtam. Nem muszáj törődni vele, nyugodtan el lehet evickélni évekig nélküle, de több, mint valószínű, hogy egy ponton szükséged lesz rá. Vagy akkor, amikor már alig tudod kiköhögni a hely bérleti díját, vagy akkor, ha éppen növekedés előtt állsz. Ha az évek folyamán állandóan áldoztál rá valamennyit, kisebb eséllyel üt be hirtelen a krach, és nagyobb eséllyel tudod tartani a folyamatos növekedést. Mert egyet azért ne felejtsünk el: a marketingre fordított pénz és idő megtérül.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://katapal.blog.hu/api/trackback/id/tr8314262305
süti beállítások módosítása